Pokud si kupujete boty a po měsíci se vám rozpadnou, reklamujete je. Prodejce vám je dá opravit nebo vymění za nové. Co však v případě, že zjistíte poruchu na čerstvě koupené nemovitosti? Měli byste vědět, že nárok na reklamaci máte i v tomto případě.
JAK PŘEDEJÍT REKLAMACI
Informujte se a pište. O záruky předmětné nemovitosti se zajímejte předem. Pokud jde o byt či dům ve stádiu výstavby – garance by měla podchytit ve smlouvě o dílo. Z občanského zákoníku vyplývá, že je povinností firmy, která staví, informovat zákazníka o podmínkách a rozsahu uplatnění reklamace již při samotné koupi bytu.
O záruku nepřicházíte ani při koupi staršího bytu. Ale pouze v případě, že se jí nezříká v šikovně připravené kupní smlouvě. Pozor na právní formulky, které obvykle prodávající zakomponují na svou ochranu do smluv:
– jako byt stojí a leží
– kupující se důkladně seznámil s faktickým stavem bytu
– byt se prodává ve stavu, odpovídajícím jeho věku a opotřebení
– prodávající prohlašuje, že mu nejsou známy takové nedostatky bytu, na které by měl kupujících upozornit. Podpisem takové formulky se kupující zříká možnosti reklamace, a to iv případě skrytých poruch.
Snad netřeba velmi zdůrazňovat, že před koupí si nemovitost třeba důkladně obhlédnout . Kupovat byt na dobré slovo je velmi dobrodružná akce. No pokud nejste odborník, váš pohled neodhalí možné skryté chyby.
Pokud by čas prohlídky vyšel na večerní hodinu, doporučujeme provést ještě jednu za denního světla a detailně projít celý byt .
Nejpodezdřivější je koupě staré nemovitosti, například starého domu na rozsypání, který je čerstvě vymalovaný. Pod zcela čerstvou malbou se mohou skrývat vlhké či dokonce plesnivé zdi.
Pozor na trhliny ve zdech. Mohly by signalizovat porušenou statiku. Při starších bytech třeba zvednout zrak a prohlédnout si, zda se neprohýbají stropy.
Pokud vás oslovila starší nemovitost a nemáte v rodině stavaře, doporučujeme obrátit se na znalce . Seznam autorizovaných znalců naleznete na internetové stránce ministerstva spravedlnosti. Investici do znaleckého posudku oceníte při sjednávání kupní ceny.
Kromě důkladné prohlídky je důležité informovat se v správcovské společnostispravující dům, ve kterém se byt nachází. Ta by měla mít informace o všech problémech, které se v domě vyskytly. Stejně umí lépe informovat i o energetické náročnosti kupovaného bytu či domu.
Pokud kupujete byt v novostavbě, poptejte se na firmu, která ho staví . Velké developerské společnosti zakládají dceřiné firmy na jednotlivé stavby. Informujte se, kdo probere záruky v případě, že společnost zanikne.
KDYŽ SE TO PŘESNĚ JEN STANE
Všechno řešte písemně! Reklamaci novostavby třeba podat ihned po zjištění chyby, a to přímo tomu, kdo příslušenství objednával a účtoval, tedy u developera. Jméno objednavatele uvádí na dodacím listu nebo faktuře. Obracet se na subdodavatele je zbytečné, vše závisí jen od samotné stavební firmy, jak bude dále pokračovat a jak se s dodavatelem dohodne. V případě, že se reklamaci nevyhoví, může se klient obrátit na SOI nebo k soudu.
Pokud je základní vybavení bytu součástí novostavby, nový majitel ho může reklamovat pouze přes zhotovitele stavby. Když se například poškodí součást kuchyňské linky, sanita či okna, stížnost na kvalitu či žádost o opravu musí adresovat stavební firmě přesto, že pocházejí od subdodavatele.
V případě, že zhotovitel stavby zkrachoval , majiteli bytu nepomůže ani desetiletá záruka na podlahy či kuchyňskou linku. Vše si musí dát opravit na vlastní náklady. Následně si pohledávku může uplatnit v konkurzu.
I v případě starší nemovitosti máte právo na reklamaci ve smyslu občanského zákoníku.